Az augusztusi Szabadbattyán környéki tragikus buszbaleset újra előtérbe hozta az autóbuszos kirándulásokat. Az ún. non-stop, “pizsamás” járatok vagy más néven “csobbanó” járatok továbbra is népszerűek az utazóközönség körében. Azok minden előnyével és hátrányával együtt.

Nagy Szilviával (Challenge Hungary) és Suszter Zoltánnal (Schuster Consulting) boncolgattuk a témát.

Csobbanójáratok, buszos utazások

Ezek a buszos utazások elsősorban hétvégi szervezéseket érintenek, melynek nagy előnye, hogy sok esetben például szombaton egy egész napot a közeli tengerpartokon tölthetünk. Jellemzően előző esti indulással, szállásfoglalás nélküli utazásról van szó.

Az igény ezek iránt a 6-7 évvel ezelőtt indult utak iránt továbbra is magas. Fokozatosan növekedett az igény és 2019-re 35-40 ezer turistát érintett az ilyen jellegű kikapcsolódás. Különösen azok körében, akik nem tudnak hosszabb időre elutazni, vagy az utazásra szánt keretük igencsak korlátozott, de mindenképp szeretnének tengerpartra menni.

Vannak olyanok, akik minden egyes hétvégét kihasználnak, mert a munkájuk miatt nem tudnak máskor, hosszabb időre üdülni menni. Ennek az utazó közönségnek életkortól függetlenül van igénye erre a fajta utazásra. Akár belföldön is megvalósulhat ilyen utazás, amikor valaki egy napra, tegyük fel Siófokra látogat. Illetve akár csak egy koncert miatt látogat el a Balatonhoz. A fiatalok jellemzően egy szelfiért is hajlandóak leutazni a tengerpartra – mesélte Szilvia.

Buszos utazás esetében is a biztonság az első

Fontos megjegyezni, hogy a buszos utazások során a gépkocsivezetők szálláson pihenhetnek, így nem csak az oda, de a visszaúton is kipihentek lehetnek.

A sofőrök pihenése saját döntés kérdése. Légkondicionált, elszeparált szálláson tudnak pihenni. Bár a ténylegesen a szálláson töltött idő nehezen ellenőrizhető, a kicsekkolás technikai feltételei miatt lehet követni, hogy a szállás elfoglalásra került-e vagy sem. (Információink szerint létezik olyan, hogy a szállás igénybe vételét a szervező váltaszthatóvá teszi, azaz a sofőrre bízza. A szerk.)

99%-ban elmennek szállásra, mert felelősséggel tartoznak a társaikért és el is fáradnak, jól esik nekik, a pihenés. A sofőrök számára nemzetközi vizsga megléte szükséges, magas a vezetési rutinjuk, de a buszvezetés olyan dolog, hogy ritkán vezet olyan, aki nem napi szinten ebben dolgozik. Egy felelős ember tudja, hogy ha fáradt, akkor pihennie kell – folytatta Zoltán, aki az utazásszervezés előtt szerzett buszvezetői tapasztalattal is rendelkezik, ismerős neki ez a fajta utazási forma, hiszen ebben dolgozott.

A buszos utazások esetében is benne van a baleset lehetősége, ahogyan a repülésben is megvan ez a kockázat. Technikai feltételek a modern buszokban már adottak a fáradt sofőrök kiszűrésére. A fapados repülőjáratok nem nagyon tudnak alternatívái lenni a magasabb költségek miatt ezeknek az utaknak.

2019-ben a buszos turizmus nagyon kedvelt forma volt, de ezt a Covid-19 járvány jelentősen visszavetette. A biztonságos visszaálláshoz lehetőséget kellene biztosítani a buszsofőrök számára a gyakorlati képzésre és a folyamatosan gyakorlati tréningekre – értettek egyet szakértőink.